Protokoll, tillägg.

Tillägg till protokoll årsmöte 2015, Östanå Värdshus.

Det första ”tillägget” för kvällen var en utomordentlig trerätters-middag. Vi var verkligen hungriga vid det här laget så det var en efterlängtad sparrissoppa som sattes framför oss. Suveränt gott ! Efter detta en ”Fläskfilé-Östanå” som likaledes var suveränt god. Som avslutning ett glas fyllt av chokladmousse, toppad med vispgrädde. Nu var vi mogna för kvällens föredrag.

Föredragshållare var Mats Andersson, Art director och fotograf på reklambyrån ”Concret” i Jönköping, däremellan naturfotograf . Mats var också medlem av Naturfotograferna (N) som samlar Sveriges främsta naturfotografer

Uppenbarligen ägnade han en betydande del av dygnets 24 timmar till sin naturfotografering. Hur ska man då beskriva ett föredrag/bildvisning ? Ja, man kan ju först och främst konstatera att grundpelarna i Mats fotokonst var Känsla, Fantasi, Envishet-Uthållighet och kanske lite Tur.

Bilderna var inga svepande vyer över stora landskap. Nej för Mats gällde motsatsen – t ex en bild på en stubbe, förbluffande lik ett ansikte, i en för övrigt oskarp risig skog. Sådana bilder visas i överflöd i hans fantastiska bok ”John Bauers Skogar”. Jag tänkte på Stig Grybe som fågelskådare när han beskriver hobbyn som: ”Man tittar – och sen är det klart.” Här var inget klart. Vi fick skärpa våra sinnen för att tolka hans fantastiska bilder och vi njöt samtidigt av stämningar, kompositioner och en gråskala som skickligt framhöll motivet. Djurbilder hämtades i huvudsak från hans bok ”Möten” där han med oförtröttlig envishet lyckats få djuren att dyka upp i exakt rätt glänta i skogen. Djurbilderna var definitivt inga superskarpa artbilder tagna med t ex 600 mm teleobjektiv, nej här gällde miljö, skuggspel och – återigen – känsla. Vi fick en lektion i fotografi, som visade att fotografi kan ha ett oändligt antal former.

Det är ingen hemlighet att vi var hänförda och att ett flertal medlemmar ansåg det vara den bästa bildvisning de upplevt i klubben.

Efter bildvisningen följde kaffe med sedvanlig prisutdelning för årets tävlingar, inklusive ungdomstävlingen, och sedan tillfälle att köpa  någon eller några av Mats böcker, och med tanke på intresset blev det nog en förstärkning av arvodet.

Så till sist några lotterier och en stunds trevlig samvaro, sedan bröt vi upp och 2015 års årsmöte var definitivt avslutat.

Vid protokollet/Tillägget

Lennart